Tantárgyi tematika és félévi követelményrendszer
Féléves tematika:
1. hét: Szemeszter eleji szervezési feladatok.
2. hét: Tervezési dokumentumok a gyakorlatban.
3. hit: A tanmenet készítése.
4. hét: A tematikus terv készítése.
5. hét: Az óratervezet és óravázlat készítése.
6. hét: Munkaformák használata a magyarórákon. Módszerek és felhasználhatóságuk a magyarórákon.
7. hét: Korszerű tanulási környezetek és tanítási módszerek.
8. hét: A BYOD-modell és a STE(A)M tanulás.
9. hét: Digitális és csoportmunkára épülő megoldások a magyartanításban.
10. hét: Játékosítás, (digitalis) történetmesélés, mikortartalmak, tükrözött osztályterem, KIP/KAP, tréning, coaching.
11. hét: Mikrotanítás I. (Célkitűzés, megfigyelési szempontok kitűzése, bemutató olvasás)
12. hét: Mikrotanítás II. (Célkitűzés, megfigyelési szempontok kitűzése, bemutató olvasás)
13. hét: Mikrotanítás III.
14. hét: A mikrotanítások és a beadott dolgozatok szakmai elemzése,
15. hét: A félévi osztályzatok megbeszélése.
A foglalkozásokon történő részvétel:
A gyakorlati foglalkozásokon a részvétel kötelező. A félévi hiányzás megengedhető mértéke teljes idejű képzésben a tantárgy heti kontaktóraszámának háromszorosa. Ennek túllépése esetén a félév nem értékelhető (TVSz 8.§ 1.)
Félévi követelmény: gyakorlati jegy
A félévi jegy megszerzésének feltétele, hogy a játékosítás szabályait követve a hallgató megfelelő mennyiségű és minőségű munkát fejtsen ki a félév során, amelyekre a játékosítás módszertana szerint pontokat kap. A pontok összességéből áll össze a félév végi jegy.
A hallgató az alábbi fakultatív feladatokra kaphat pontokat:
- Óratervezet (max.25 pont)
- Tematikus terv (max.10 pont)
- Saját készítésű digitális feladatok az óratervezethez (max.20 pont)
- Esszé: A 21. századi anyanyelvi oktatás lehetőségei (max.50 pont)
- Önálló hospitálás - jegyzőkönyv készítése reflexióval (max.30 pont)
- Zh írása (max.30 pont)
- Tanórai kiselőadás választott módszertani témából (max.30 pont)
- Tükrözött osztályterem
- Mikrotartalmak
- Játékosítás
- Digitális történetmesélés
- KIP/KAP
Pontok osztályzatokra váltása:
0-50 pont elégtelen
51-64 pont elégséges
65-80 pont közepes
81-90 pont jó
91-100 pont jeles
Az értékelés módja, ütemezése:
A gyakorlati jegy megszerzésének feltétele: aktív részvétel a szemináriumokon, megfelelő mennyiségű és minőségű feladat elkészítése és beadása. Ez alól kivételt képeznek a szóbeli feladatok, mint az órai munka, a kiselőadás megtartása, vagy a ZH megírása.
A jegy megszerzésének feltétele egy mikrotanítás megtartása.
Anyanyelv-pedagógiából:
- Balázs László 2013. A kommunikációs gyakorlatok vezetésének módszerei. Módszerek, eszközök, feladatok. Gramma Kiadó, Eger.
- Bodnár Éva – Csillik Olga – Drakula Magdolna – Sass Judit 2017: Varázsszer-e a tükrözött osztályterem?
- http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/3068/1/TukrozottOsztalyterem2017.pdf
- Bozsik Gabriella – Dobóné Berencsi Margit – Zimányi Árpád 2003. Anyanyelvi tantárgy-pedagógiánk vázlata. Líceum Kiadó, Eger.
- Falus Iván 2003. 2021: Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_519_42498_2/index.html.
- Fegyverneki Gergő 2016. Gyorstalpaló digitáliskultúra-azonos pedagógiából kezdőknek és haladóknak. Neteducatio Kft, Budapest.
- Furman, Ben 2018. Kid’s Skills. Megoldásközpontú gyermeknevelés a gyakorlatban. Z-Press Kiadó Kft., Miskolc.
- Gonda Zsuzsa. A digitális szövegek olvasásértésének fejlesztése az olvasási stratégiák segítségével. In.: Anyanyelv-pedagógia 2015/1 sz. http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=555
- Harvey Ratner – Denise Yusuf 2015. Megoldásközpontú coaching gyermekekkel és fiatalokkal: a brief megközelítés. Z-Press Kiadó Kft, Miskolc.
- Hoffmann Ottó 1978. Anyanyelvi nevelés az általános iskola felső tagozatában. Tankönyvkiadó, Budapest.
- Kis Tóth Lajos – Gulyás Enikő – Racskó Réka. Transzverzális kompetenciák fejlesztésének pedagógiai módszerei, különös tekintettel a digitális kompetenciákra. In.: Educatio 2017/2. http://epa.oszk.hu/01500/01551/00100/pdf/EPA01551_educatio_2017_02_230-245.pdf
- Kun Tamás. Gamification az oktatásban – interjú Barbarics Mártával. In.: Tan-trend oktatási portál, 2018. http://tantrend.hu/hir/gamification-az-oktatasban-interju-barbarics-martaval
- Lanszki Anita 2017. A digitális történetmesélés mint tanulásszervezési eljárás tanulástámogató és kompetenciafejlesztő hatása az oktatási folyamatban. https://ntdi.uni-eszterhazy.hu/public/uploads/lanszki-anita-doktori-e-rtekeze-s-munkahelyi-vita_5a6b05b3e1929.pdf
- Metcalf, Linda. Megoldásközpontú tanítás. Alexandra Kiadó, Pécs.
- Nahalka István 2003. Hogyan alakul ki a tudás a gyerekben? Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, Budapest.
- Ollé János – Papp Danka Adrienn – Lévai Dóra – Tóth Mózer Szilvia – Virányi Anita 2013. Oktatásinformatikai módszerek. Tanítás és tanulás az információs társadalomban. ELTE, Budapest. http://www.eltereader.hu/media/2013/11/Olle2_okt-inform_READER.pdf
- Ranschburg Ágnes. Az iskolák értékelési-mérési gyakorlata és a kompetenciák. In.: Új Pedagógiai Szemle 2004. március https://www.ofi.hu/tudastar/iskolak-ertekelesi
- Rapos Nóra – Gaskó Krisztina – Kálmán Orsolya – Mészáros György 2011. Az adaptív-elfogadó iskola koncepciója. OFI, Budapest. http://mek.oszk.hu/13000/13021/13021.pdf
- Rudas János 2007. Delfi örökösei. Önismereti csoportok – elmélet, módszer, gyakorlat. Lélekben Otthon Kiadó, Budapest.
- Szőke – Milinte Enikő: A kommunikációs kompetencia a 2012-es NAT vitaanyagában. In.: Anyanyelv-pedagógia 2012/2. szám http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=380.
- NAT 2012 és 2020, kerettantervek 2012, 2020.
- Szőke – Milinte Enikő 2005. A kommunikációs kompetencia fejlesztése. Az általános kommunikációs készségek fejlesztésének elmélete és gyakorlata. PPKE –BTK, Piliscsaba.
Az érdemjegy kialakításának módja:
Az érdemjegy meghatározására vonatkozó értékelési rend a következő. A gyakorlati jegy kiszámítása a félév során szerzett részjegyek átlaga alapján történik egyszerű kerekítéssel. (5 tizedre végződő átlag esetén a jegyek súlyozása az oktató mérlegelése alapján történik.) Ha a félévi részjegyek közül bármelyik elégtelen, akkor a gyakorlati jegy is elégtelen. Javításra a TVSZ 13.§ alapján kerül sor.
Karafa Sándor
Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet
Nyíregyháza, 2024. 09. 15.