Tantárgyi tematika és félévi követelményrendszer
Féléves tematika:
Irodalom:
- A tantárgy bemutatása, a kapcsolódó követelmények ismertetése
- A középiskolai magyar nyelvi tankönyvek szerkezeti felépítése
- Kooperatív tanítási munkaformák az irodalomórán
- A gamification lehetőségei az irodalomtanításban
Anyanyelv:
- A tantárgy bemutatása, a kapcsolódó követelmények ismertetése
- A középiskolai magyar nyelvi tankönyvek szerkezeti felépítése
- A középiskolai kimeneti követelmények: kompetenciamérés, érettségi
- Szövegértést és szövegalkotást segítő jó gyakorlatok
A foglalkozásokon történő részvétel:
A gyakorlati foglalkozásokon a részvétel kötelező. A félévi hiányzás megengedhető mértéke részidős képzésben a tantárgy konzultációs óraszámának egyharmada. Ennek túllépése esetén a félév nem értékelhető (TVSz 8.§ 1.).
Félévi követelmény: gyakorlati jegy
A hallgatók az irodalomtanítás módszertana rész teljesítéséhez egy részletes óratervezetet dolgoznak ki egy szabadon választott középiskolai irodalomórára. Az óratervek a kontaktórán előre meghatározott tematika és évfolyam szerint kerülnek kidolgozásra. (A kidolgozott tervezet tartalmazza a pedagógus kérdéseit, instrukcióit, a feladatokat és a feladatok megoldásait, a gyermekek várható válaszait, a tábla képét és egyéb mellékleteket is.) Az óra megtervezésénél a hallgatók törekszenek rá, hogy együttműködésre épülő és/vagy digitálisan is megoldható problémák köré épüljön az általuk előkészített óra.
Az értékelés módja, ütemezése:
A gyakorlati jegy megszerzésének feltétele: aktív részvétel a szemináriumokon, megfelelő minőségű dolgozat és óraterv készítése a szemináriumon előre megadott szempontok szerint mind irodalomból, mind anyanyelv-pedagógiából.
Az érdemjegy kialakításának módja:
A gyakorlati jegy feltétele az órai részvétel, illetve az aktív órai munka. A dolgozatok határidőre történő megküldése, a szerkezeti, formai és minőségi jegyek szem előtt tartása szintén alapfeltétele a jegy megszerzésének. Az érdemjegy meghatározására vonatkozó értékelési rend a következő. A gyakorlati jegy kiszámítása a félév során szerzett részjegyek átlaga alapján történik egyszerű kerekítéssel. (5 tizedre végződő átlag esetén a jegyek súlyozása az oktató mérlegelése alapján történik.) Ha a félévi részjegyek közül bármelyik elégtelen, azaz nem javította a hallgató, akkor a gyakorlati jegy is elégtelen. Javításra a TVSZ 13.§ alapján kerül sor.
Ajánlott irodalom:
Kagan, Sprencer: Kooperatív tanulás. Budapest: Ökonet Kiadó, 2000
Arató Ferenc – Varga Aranka: Együtt-tanulók kézikönyve. Bevezetés a kooperatív tanulásszervezés rejtelmeibe. Szeged, 2012
https://m.mozaik.info.hu/Homepage/pdf/preview/MS-9317.pdf
Paul Ginnis: Tanítási és tanulási receptkönyv. Az izgalmas és élvezetes tanulás eszközei. Alexandra, Budapest, 2007
Kereszty, Zs. és Lányi, M. Könyv a differenciálásról. Máshonnan-máshogyan-együtt. Budapest: Műszaki Könyvkiadó, 2017
M. Nádasi, M. (2003). Az oktatásszervezési módjai és munkaformái. In: Falus, I. (Szerk.), Didaktika, (pp. 253-272) Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.
Karafa Sándor
Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet
B/108 karafa.sandor@nye.hu
Nyíregyháza, 2024. 09. 15.