Szakmódszertan III. MAO8003N

Tantárgyi tematika és félévi követelményrendszer

Féléves tematika:

1. hét: A tantárgy tematikájának, szakirodalmának és követelményeinek ismertetése. Helyesírási gyakorlatok. A tollbamondás menete és értékelése; a Nagy J. Béla helyesírási verseny előkészülete

2. hét: A (digitális) történetmesélés, a játékosítás és az élménypedagógia szerepe a magyartanításban

3. hét: A kooperatív módszer kialakulása, értelmezése

4. hét: A kooperatív módszertan alapelvei

5. hét: A kooperatív csoport kialakítása, a kooperatív szerepek

6. hét: Az információ megosztás módszerei a társas tanulásban

7. hét: Az elismerés és értékelés a kooperatív tanulás folyamatában

8. hét: Kooperatív stratégiák és módszerek használata a magyartanításban I.

9. hét: Kooperatív stratégiák és módszerek használata a magyartanításban II.

10. hét: A differenciálás lehetőségei és módjai a kooperatív tanulás folyamatában

11. hét: A kooperatív tanulás és a projektmódszer

12. hét: Egy önállóan készített kooperatív foglalkozás tervezetének előkészítése

13. hét: Egy önállóan készített kooperatív foglalkozás tervezetének bemutatás és reflexiók

14. hét: A félévi munka értékelése

 

A foglalkozásokon történő részvétel:

Az előadások a képzés szerves részét képezik, így az Intézmény a hallgatóktól elvárja a részvételt az előadásokon. A gyakorlati foglalkozásokon, összefüggő gyakorlatokon a részvétel kötelező. A félévi hiányzás megengedhető mértéke teljes idejű képzésben a tantárgy heti kontakt óraszámának egyharmada, részidős képzésben tantárgyanként a kontakt óraszám egyharmada. Ennek túllépése esetén a félév nem értékelhető (TVSz 8.§ 1.).

 

Félévi követelmény: gyakorlati jegy

 Az értékelés módja, ütemezése:

A gyakorlati jegy megszerzésének feltétele: aktív részvétel a szemináriumokon, egy kooperatív óra tervezetének elkészítése, annak bemutatása. A reflexiók beépítése az óratervbe.

 Ajánlott irodalom:

Kagan, Sprencer: Kooperatív tanulás. Budapest: Ökonet Kiadó, 2000

Arató Ferenc – Varga Aranka: Együtt-tanulók kézikönyve. Bevezetés a kooperatív tanulásszervezés rejtelmeibe. Szeged, 2012

https://m.mozaik.info.hu/Homepage/pdf/preview/MS-9317.pdf

Kereszty, Zs. és Lányi, M. Könyv a differenciálásról. Máshonnan-máshogyan-együtt. Budapest: Műszaki Könyvkiadó, 2017

M. Nádasi, M. (2003). Az oktatásszervezési módjai és munkaformái. In: Falus, I. (Szerk.), Didaktika, (pp. 253-272) Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

 

Az érdemjegy kialakításának módja:

 A gyakorlati jegy feltétele az órai részvétel, illetve az aktív órai munka. Az utolsó előtti héten a saját óraterv elkészítése, annak prezentálása. A kapott reflexiók beépítése az óratervbe, majd annak elküldése az oktató számára. Javításra a TVSZ 13.§ alapján kerül sor.

Karafa Sándor

Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet, mesteroktató

B/108 karafa.sandor@nye.hu

Nyíregyháza, 2024. 09. 15.