Tantárgyi tematika és félévi követelményrendszer
Féléves tematika:
Anyanyelv
2021. 09. 25.
|
|
Irodalom
1. konzultáció 2021. 09. 25.
|
|
A foglalkozásokon történő részvétel:
A gyakorlati foglalkozásokon a részvétel kötelező. A félévi hiányzás megengedhető mértéke részidős képzésben a tantárgy konzultációs óraszámának egyharmada. Ennek túllépése esetén a félév nem értékelhető (TVSz 8.§ 1.).
Félévi követelmény: gyakorlati jegy
Az értékelés módja, ütemezése, a félévközi ellenőrzések követelményei: A hallgatók az irodalomtanítás módszertana rész teljesítéséhez egy részletes óratervezetet dolgoznak ki egy szabadon választott középiskolai irodalomórára, amelyben kizárólag kooperatív tanítási formákat alkalmaznak. A beküldési határidő: 2021. 12. 05. (fajt.anita@nye.hu) A hallgatók anyanyelv-pedagógiából is legkésőbb 2021. 12. 05-ig ímélben (tomori.timea@nye.hu) beadnak egy középiskolai óratervezetet, amelyet 7-12 oldalban dolgoznak ki. (Times New Roman betűtípus; 12-es betűméret) Az óratervek a kontaktórán előre meghatározott tematika és évfolyam szerint kerülnek kidolgozásra. (A kidolgozott tervezet tartalmazza a pedagógus kérdéseit, instrukcióit, a feladatokat és a feladatok megoldásait, a gyermekek várható válaszait, a tábla képét és egyéb mellékleteket is.) Az óra megtervezésénél a hallgatók törekszenek rá, hogy együttműködésre épülő és/vagy digitálisan is megoldható problémák köré épüljön az általuk előkészített óra. A dolgozatokban a plagizálás, a nem megfelelő hivatkozás azonnali bukást eredményez. A dolgozat formai követelményeinek meghatározásakor az NYE tanár szakos portfóliók követelményrendszere a mértékadó.
Az érdemjegy kialakításának módja:
A gyakorlati jegy feltétele az órai részvétel, illetve az aktív órai munka. A dolgozatok határidőre történő megküldése, a szerkezeti, formai és minőségi jegyek szem előtt tartása szintén alapfeltétele a jegy megszerzésének. Az érdemjegy meghatározására vonatkozó értékelési rend a következő. A gyakorlati jegy kiszámítása a félév során szerzett részjegyek átlaga alapján történik egyszerű kerekítéssel. (5 tizedre végződő átlag esetén a jegyek súlyozása az oktató mérlegelése alapján történik.) Ha a félévi részjegyek közül bármelyik elégtelen, azaz nem javította a hallgató, akkor a gyakorlati jegy is elégtelen. Javításra a TVSZ 13.§ alapján kerül sor.
Ajánlott irodalom:
Irodalomtanítás módszertana:
- Andl Helga – Trendl Fanni – Varga Aranka: Kooperatív gyakorlatok I. – Pedagógusok sajátélményen alapuló reflexiója a kooperatív tanulásszervezésről. In: Autonómia és felelősség. Neveléstudományi Folyóirat. Vol. IV. 1–4. szám. Pécsi Tudományegyetem BTK Neveléstudományi Intézet, Pécs, 2018–2019.
-
Hatékony tanulásszervezési módok. In: 101 ötlet innovatív tanároknak
http://www.jos.hu/Konyv/0013/index.html - H. Molnár Emese, Kooperatív módszerek a gyakorlatban. Szövegértés – szövegalkotás – anyanyelvi tapasztalatszerzés. (Módszertani kézikönyv tanító szakos hallgatók és gyakorló tanítók számára)
- Kooperatív gyakorlatok II. Szerk. Andl Helga – Trendl Fanni – Varga Aranka, Pécs, 2018.
- Kovács Szilvia: Konstruktív pedagógia és kooperatív tanulás In: Az irodalomtanítás új útjain: Módszertani kézikönyv, Debreceni Egyetemi Kiadó, 2015. 9–70.
- SuliNova kht. kompetenciafejlesztő oktatási programcsomagjai közül a Szövegértés-szövegalkotás munkatankönyvek. https://magyartanarok.wordpress.com/taneszkozok/
Dr. Fajt Anita
Tomori Tímea
Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet, főiskolai tanársegéd
B/217 tomori.timea@nye.hu
Nyíregyháza, 2021. 09. 10.