Szakmódszertan II. MMA8002L

Tantárgyi tematika és félévi követelményrendszer

 

Féléves tematika:

 

Anyanyelv

 

  1. konzultáció

2021. 09. 25.

 

  • A tantárgy bemutatása, a kapcsolódó követelmények ismertetése
  • A középiskolai magyar nyelvi tankönyvek szerkezeti felépítése
  • A középiskolai kimeneti követelmények: kompetenciamérés, érettségi
  • Középiskolai dolgozatok javítása
  • Szövegértést és szövegalkotást segítő jó gyakorlatok

 

 

Irodalom

 

1. konzultáció

2021. 09. 25.

 

 

  • Kooperatív tanítási munkaformák az irodalomórán
  • RJR-modell
  • Kooperatív gyakorlatok közös megoldása

 

A foglalkozásokon történő részvétel:

A gyakorlati foglalkozásokon a részvétel kötelező. A félévi hiányzás megengedhető mértéke részidős képzésben a tantárgy konzultációs óraszámának egyharmada. Ennek túllépése esetén a félév nem értékelhető (TVSz 8.§ 1.).

 

Félévi követelmény: gyakorlati jegy

 

Az értékelés módja, ütemezése, a félévközi ellenőrzések követelményei: A hallgatók az irodalomtanítás módszertana rész teljesítéséhez egy részletes óratervezetet dolgoznak ki egy szabadon választott középiskolai irodalomórára, amelyben kizárólag kooperatív tanítási formákat alkalmaznak. A beküldési határidő: 2021. 12. 05. (fajt.anita@nye.hu) A hallgatók anyanyelv-pedagógiából is legkésőbb 2021. 12. 05-ig ímélben (tomori.timea@nye.hu) beadnak egy középiskolai óratervezetet, amelyet 7-12 oldalban dolgoznak ki. (Times New Roman betűtípus; 12-es betűméret) Az óratervek a kontaktórán előre meghatározott tematika és évfolyam szerint kerülnek kidolgozásra. (A kidolgozott tervezet tartalmazza a pedagógus kérdéseit, instrukcióit, a feladatokat és a feladatok megoldásait, a gyermekek várható válaszait, a tábla képét és egyéb mellékleteket is.) Az óra megtervezésénél a hallgatók törekszenek rá, hogy együttműködésre épülő és/vagy digitálisan is megoldható problémák köré épüljön az általuk előkészített óra. A dolgozatokban a plagizálás, a nem megfelelő hivatkozás azonnali bukást eredményez. A dolgozat formai követelményeinek meghatározásakor az NYE tanár szakos portfóliók követelményrendszere a mértékadó.

 

Az érdemjegy kialakításának módja:

 

A gyakorlati jegy feltétele az órai részvétel, illetve az aktív órai munka. A dolgozatok határidőre történő megküldése, a szerkezeti, formai és minőségi jegyek szem előtt tartása szintén alapfeltétele a jegy megszerzésének. Az érdemjegy meghatározására vonatkozó értékelési rend a következő. A gyakorlati jegy kiszámítása a félév során szerzett részjegyek átlaga alapján történik egyszerű kerekítéssel. (5 tizedre végződő átlag esetén a jegyek súlyozása az oktató mérlegelése alapján történik.) Ha a félévi részjegyek közül bármelyik elégtelen, azaz nem javította a hallgató, akkor a gyakorlati jegy is elégtelen. Javításra a TVSZ 13.§ alapján kerül sor.

 

Ajánlott irodalom:

 

Irodalomtanítás módszertana:

 

  • Andl Helga – Trendl Fanni – Varga Aranka: Kooperatív gyakorlatok I. – Pedagógusok sajátélményen alapuló reflexiója a kooperatív tanulásszervezésről. In: Autonómia és felelősség. Neveléstudományi Folyóirat. Vol. IV. 1–4. szám. Pécsi Tudományegyetem BTK Neveléstudományi Intézet, Pécs, 2018–2019.
  • Hatékony tanulásszervezési módok. In: 101 ötlet innovatív tanároknak
    http://www.jos.hu/Konyv/0013/index.html
  • H. Molnár Emese, Kooperatív módszerek a gyakorlatban. Szövegértés – szövegalkotás – anyanyelvi tapasztalatszerzés. (Módszertani kézikönyv tanító szakos hallgatók és gyakorló tanítók számára)
  • Kooperatív gyakorlatok II. Szerk. Andl Helga – Trendl Fanni – Varga Aranka, Pécs, 2018.
  • Kovács Szilvia: Konstruktív pedagógia és kooperatív tanulás In: Az irodalomtanítás új útjain: Módszertani kézikönyv, Debreceni Egyetemi Kiadó, 2015. 9–70.
  • SuliNova kht. kompetenciafejlesztő oktatási programcsomagjai közül a Szövegértés-szövegalkotás munkatankönyvek. https://magyartanarok.wordpress.com/taneszkozok/

 

 

 

Dr. Fajt Anita

fajt.anita@nye.hu

 

Tomori Tímea

Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet, főiskolai tanársegéd

B/217 tomori.timea@nye.hu

 

Nyíregyháza, 2021. 09. 10.