Szakmódszertan I. MAO8001

Tantárgyi tematika és félévi követelményrendszer

Féléves tematika:

1. hét: A tantárgy tematikájának, szakirodalmának és követelményeinek ismertetése. Helyesírási gyakorlatok. A tollbamondás menete és értékelése; a Nagy J. Béla helyesírási verseny előkészülete

2. hét: Az anyanyelv-pedagógia fogalma, tárgya, módszerei, helye a tudományok rendszerében. A magyar anyanyelvi nevelés történetének vázlata

3. hét: Az anyanyelvi és az irodalmi nevelés a Nemzeti Alaptantervben. A kulcskompetenciák – a kompetenciafejlesztés lehetőségei a magyartanításban

4. hét: A magyartanítás cél- és feladatrendszere a gyakorlatban

5. hét: Tantárgy-pedagógiai alapelvek. Az anyanyelvi és az irodalom órák fő típusai

6. hét: Zárthelyi dolgozat írása

7. hét: A tanuláselméletek relevanciája a magyartanításban

8. hét: Tanítási stratégiák és módszerek használata a magyartanításban I.

9. hét: Tanítási stratégiák és módszerek használata a magyartanításban II. A tanulás általános kerete az RJR-modell

10. hét: A konstruktív pedagógiai szemlélet és az (irodalom)tanár szerepének újraértelmezése

11. hét: Az (irodalom)olvasási stratégiák

12. hét: A befogadóközpontú irodalomtanítás szerepe az olvasóvá nevelésben

13. hét: Zárthelyi dolgozat írása

14. hét: A félévi munka értékelése

 

A foglalkozásokon történő részvétel:

Az előadások a képzés szerves részét képezik, így az Intézmény a hallgatóktól elvárja a részvételt az előadásokon. A gyakorlati foglalkozásokon, összefüggő gyakorlatokon a részvétel kötelező. A félévi hiányzás megengedhető mértéke teljes idejű képzésben a tantárgy heti kontakt óraszámának egyharmada, részidős képzésben tantárgyanként a kontakt óraszám egyharmada. Ennek túllépése esetén a félév nem értékelhető (TVSz 8.§ 1.).

 

Félévi követelmény: gyakorlati jegy

 Az értékelés módja, ütemezése:

A gyakorlati jegy megszerzésének feltétele: aktív részvétel a szemináriumokon, eredményes zárthelyi dolgozatok írása. Az eredményes dolgozat megírásához szükségesek: a szemináriumon korábban megbeszélt témák és a következő szövegek (tanulmányok, jegyzetrészek) ismerete:

 A félévközi ellenőrzések követelményei:

  • Arató László: A tananyagkiválasztás és -elrendezés néhány lehetséges modellje. In: Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Krónika Nova Kiadó, 2006. 113–123. oldal.
  • Gordon Győri János: Nemzetközi tendenciák az irodalomtanításban. In: Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Krónika Nova Kiadó, 2006. 100–112. oldal.
  • Adamikné Jászó Anna 2001. Anyanyelvi nevelés az ábécétől az érettségiig. Trezor Kiadó. 16–21.;
  • Bozsik Gabriella–Dobóné Berencsi Margit–Zimányi Árpád 2003. Anyanyelvi tantárgy-pedagógiánk vázlata. Eger: Líceum Kiadó. 7–17.; az Anyanyelv-pedagógia és Magyartanítás c. folyóiratok szemináriumon feldolgozott cikkei.
  • Falus Iván 2003: Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 

https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_519_42498_2/index.html

  • Józsa Krisztián – Fiala Szilvia – Józsa Gabriella: A klasszikus és a kortárs szövegek feldolgozásának hatása az olvasás affektív tényezőire. In: Anyanyelv-pedagógia X. évfolyam, 2017/1.
  • Kovács Szilvia: Konstruktív pedagógia és kooperatív tanulás In: Az irodalomtanítás új útjain: Módszertani kézikönyv, Debreceni Egyetemi Kiadó, 2015. 9–70.

 

Az érdemjegy kialakításának módja:

 A gyakorlati jegy feltétele az órai részvétel, illetve az aktív órai munka. Az érdemjegy meghatározására vonatkozó értékelési rend a következő. A gyakorlati jegy kiszámítása a félév során szerzett részjegyek, azaz ZH jegyek átlaga alapján történik egyszerű kerekítéssel. (5 tizedre végződő átlag esetén a jegyek súlyozása az oktató mérlegelése alapján történik.) Ha a félévi részjegyek közül bármelyik elégtelen, azaz nem javította a hallgató, akkor a gyakorlati jegy is elégtelen. Javításra a TVSZ 13.§ alapján kerül sor.

Karafa Sándor

Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet, mesteroktató

B/108 karafa.sandor@nye.hu

Nyíregyháza, 2023. 09. 05.