Tantárgyi tematika és félévi követelményrendszer
Féléves tematika:
Irodalom:
6,5 ill. 4,5 óra |
-A Nemzeti alaptanterv koncepciója, felépítése, szerepe a kötelező oktatás tartalmi szabályozásában. A pedagógiai program, a helyi tanterv, a tanmenet (tárgyi program) és az óraterv fogalma, funkciója a NAT alkalmazása, az oktató-nevelő munka során. -Az általános iskolai irodalomtankönyvek, tankönyvcsaládok. A tankönyv és a kerettanterv viszonya (A és B kerettanterv). -Egy kötelező olvasmány (János vitéz) különböző tankönyvi feldolgozásainak összehasonlító elemzése. -A számonkérés formái.
|
Anyanyelv
6,5 ill. 4,5 óra |
-Tantervek, a tervezési dokumentumok típusai és jellemzői, a tervezési folyamat, valamint az információs társadalom hatása ezekre. -Tanuláselméletek – a konstruktív pedagógiai felfogás és a tanári szerepkör az anyanyelvi órákon. -Tanítási – tanulási stratégiák használata az anyanyelvi órákon, a motiváció és a szemléltetés szerepe. -Módszerek és tanulásszervezés az anyanyelvi órákon. -Anyanyelvi kompetenciák fejlesztése a gyakorlatban.
|
A foglalkozásokon történő részvétel:
A gyakorlati foglalkozásokon a részvétel kötelező. A félévi hiányzás megengedhető mértéke részidős képzésben a tantárgy konzultációs óraszámának egyharmada. Ennek túllépése esetén a félév nem értékelhető (TVSz 8.§ 1.).
Félévi követelmény: gyakorlati jegy
Az irodalom módszertan részjegy megszerzéséhez hallgatók egy esszét írnak, amelyben állást foglalnak abban a kérdésben, hogy saját tanári munkájuk során melyik tankönyvet használnák. Az érvelő esszé terjedelme: min. 5 oldal. Beadási határidő: 2023. december 15.
Az anyanyelv-pedagógiai részjegy megszerzésének feltétele egy dolgozat és egy óratervezet beadása, amely az órán ismertetett szempontoknak megfelel. Beadási határidő: 2023. december 15.
Az értékelés módja, ütemezése:
A gyakorlati jegy megszerzésének feltétele: aktív részvétel a szemináriumokon, megfelelő minőségű dolgozat és óraterv készítése a szemináriumon előre megadott szempontok szerint mind irodalomból, mind anyanyelv-pedagógiából.
Anyanyelv-pedagógiából:
- Balázs László 2013. A kommunikációs gyakorlatok vezetésének módszerei. Módszerek, eszközök, feladatok. Gramma Kiadó, Eger.
- Bozsik Gabriella – Dobóné Berencsi Margit – Zimányi Árpád 2003. Anyanyelvi tantárgy-pedagógiánk vázlata. Líceum Kiadó, Eger.
- Falus Iván 2003: Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
- https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_519_42498_2/index.html.
- Fegyverneki Gergő 2016. Gyorstalpaló digitáliskultúra-azonos pedagógiából kezdőknek és haladóknak. Neteducatio Kft, Budapest.
- Hoffmann Ottó 1978. Anyanyelvi nevelés az általános iskola felső tagozatában. Tankönyvkiadó, Budapest.
- Nahalka István 2003. Hogyan alakul ki a tudás a gyerekben? Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, Budapest.
- Rudas János 2007. Delfi örökösei. Önismereti csoportok – elmélet, módszer, gyakorlat. Lélekben Otthon Kiadó, Budapest.
- Szőke – Milinte Enikő: A kommunikációs kompetencia a 2012-es NAT vitaanyagában. In.: Anyanyelv-pedagógia 2012/2. szám http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=380.
- NAT 2012, kerettantervek http://ofi.hu/letoltheto-tanmenetek-segedletek.
- Szőke – Milinte Enikő 2005. A kommunikációs kompetencia fejlesztése. Az általános kommunikációs készségek fejlesztésének elmélete és gyakorlata. PPKE –BTK, Piliscsaba.
Az érdemjegy kialakításának módja:
Az érdemjegy meghatározására vonatkozó értékelési rend a következő. A gyakorlati jegy kiszámítása a félév során szerzett részjegyek átlaga alapján történik egyszerű kerekítéssel. (5 tizedre végződő átlag esetén a jegyek súlyozása az oktató mérlegelése alapján történik.) Ha a félévi részjegyek közül bármelyik elégtelen, akkor a gyakorlati jegy is elégtelen. Javításra a TVSZ 13.§ alapján kerül sor.
Karafa Sándor
Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet, mesteroktató
B/108 karafa.sandor@nye.hu
Nyíregyháza, 2023. 09. 05.