Szakmódszertan II. MAO8002

Tantárgyi tematika és félévi követelményrendszer

 

Féléves tematika:

1. hét: Szemeszter eleji szervezési feladatok.

2. hét: Tervezési dokumentumok a gyakorlatban.

3. hit: A tanmenet készítése.

4. hét: A tematikus terv készítése.

5. hét: Az óratervezet és óravázlat készítése.

6. hét: Munkaformák használata a magyarórákon. Módszerek és felhasználhatóságuk a magyarórákon.

7. hét: Korszerű tanulási környezetek és tanítási módszerek.

8. hét: A BYOD-modell és a STE(A)M tanulás.

9. hét: Digitális és csoportmunkára épülő megoldások a magyartanításban.

10. hét: Játékosítás, (digitalis) történetmesélés, mikortartalmak, tükrözött osztályterem, KIP/KAP, tréning, coaching.

11. hét: Mikrotanítás I. (Célkitűzés, megfigyelési szempontok kitűzése, bemutató olvasás)

12. hét: Mikrotanítás II. (Célkitűzés, megfigyelési szempontok kitűzése, bemutató olvasás)

13. hét: Mikrotanítás III.

14. hét: A mikrotanítások és a beadott dolgozatok szakmai elemzése,

15. hét: A félévi osztályzatok megbeszélése.

 

A foglalkozásokon történő részvétel:

A gyakorlati foglalkozásokon a részvétel kötelező. A félévi hiányzás megengedhető mértéke teljes idejű képzésben a tantárgy heti kontaktóraszámának háromszorosa. Ennek túllépése esetén a félév nem értékelhető (TVSz 8.§ 1.)

 

Félévi követelmény: gyakorlati jegy

 

A félévi jegy megszerzésének feltétele, hogy a játékosítás szabályait követve a hallgató megfelelő mennyiségű és minőségű munkát fejtsen ki a félév során, amelyekre a játékosítás módszertana szerint pontokat kap. A pontok összességéből áll össze a félév végi jegy.

 

A hallgató az alábbi fakultatív feladatokra kaphat pontokat:

- Óratervezet (max.25 pont)

- Tematikus terv (max.10 pont)

- Saját készítésű digitális feladatok az óratervezethez (max.20 pont)

- Esszé: A 21. századi anyanyelvi oktatás lehetőségei (max.50 pont)

- Önálló hospitálás - jegyzőkönyv készítése reflexióval (max.30 pont)

- Zh írása (max.30 pont)

- Tanórai kiselőadás választott módszertani témából (max.30 pont)

- Tükrözött osztályterem

- Mikrotartalmak

- Játékosítás

- Digitális történetmesélés

- KIP/KAP

 

Pontok osztályzatokra váltása:

0-50 pont elégtelen

51-64 pont elégséges

65-80 pont közepes

81-90 pont jó

91-100 pont jeles

 

Az értékelés módja, ütemezése:

A gyakorlati jegy megszerzésének feltétele: aktív részvétel a szemináriumokon, megfelelő mennyiségű és minőségű feladat elkészítése és beadása. Ez alól kivételt képeznek a szóbeli feladatok, mint az órai munka, a kiselőadás megtartása, vagy a ZH megírása.

A jegy megszerzésének feltétele egy mikrotanítás megtartása.

 

Anyanyelv-pedagógiából:

  • Balázs László 2013. A kommunikációs gyakorlatok vezetésének módszerei. Módszerek, eszközök, feladatok. Gramma Kiadó, Eger.
  • Bodnár Éva – Csillik Olga – Drakula Magdolna – Sass Judit 2017: Varázsszer-e a tükrözött osztályterem?
  • http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/3068/1/TukrozottOsztalyterem2017.pdf
  • Bozsik Gabriella – Dobóné Berencsi Margit – Zimányi Árpád 2003. Anyanyelvi tantárgy-pedagógiánk vázlata. Líceum Kiadó, Eger.
  • Falus Iván 2003. 2021: Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_519_42498_2/index.html.
  • Fegyverneki Gergő 2016. Gyorstalpaló digitáliskultúra-azonos pedagógiából kezdőknek és haladóknak. Neteducatio Kft, Budapest.
  • Furman, Ben 2018. Kid’s Skills. Megoldásközpontú gyermeknevelés a gyakorlatban. Z-Press Kiadó Kft., Miskolc.
  • Gonda Zsuzsa. A digitális szövegek olvasásértésének fejlesztése az olvasási stratégiák segítségével. In.: Anyanyelv-pedagógia 2015/1 sz. http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=555
  • Harvey Ratner – Denise Yusuf 2015. Megoldásközpontú coaching gyermekekkel és fiatalokkal: a brief megközelítés. Z-Press Kiadó Kft, Miskolc.
  • Hoffmann Ottó 1978. Anyanyelvi nevelés az általános iskola felső tagozatában. Tankönyvkiadó, Budapest.
  • Kis Tóth Lajos – Gulyás Enikő – Racskó Réka. Transzverzális kompetenciák fejlesztésének pedagógiai módszerei, különös tekintettel a digitális kompetenciákra. In.: Educatio 2017/2. http://epa.oszk.hu/01500/01551/00100/pdf/EPA01551_educatio_2017_02_230-245.pdf
  • Kun Tamás. Gamification az oktatásban – interjú Barbarics Mártával. In.: Tan-trend oktatási portál, 2018. http://tantrend.hu/hir/gamification-az-oktatasban-interju-barbarics-martaval
  • Lanszki Anita 2017. A digitális történetmesélés mint tanulásszervezési eljárás tanulástámogató és kompetenciafejlesztő hatása az oktatási folyamatban. https://ntdi.uni-eszterhazy.hu/public/uploads/lanszki-anita-doktori-e-rtekeze-s-munkahelyi-vita_5a6b05b3e1929.pdf
  • Metcalf, Linda. Megoldásközpontú tanítás. Alexandra Kiadó, Pécs.
  • Nahalka István 2003. Hogyan alakul ki a tudás a gyerekben? Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, Budapest.
  • Ollé János – Papp Danka Adrienn – Lévai Dóra – Tóth Mózer Szilvia – Virányi Anita 2013. Oktatásinformatikai módszerek. Tanítás és tanulás az információs társadalomban. ELTE, Budapest. http://www.eltereader.hu/media/2013/11/Olle2_okt-inform_READER.pdf
  • Ranschburg Ágnes. Az iskolák értékelési-mérési gyakorlata és a kompetenciák. In.: Új Pedagógiai Szemle 2004. március https://www.ofi.hu/tudastar/iskolak-ertekelesi
  • Rapos Nóra – Gaskó Krisztina – Kálmán Orsolya – Mészáros György 2011. Az adaptív-elfogadó iskola koncepciója. OFI, Budapest. http://mek.oszk.hu/13000/13021/13021.pdf
  • Rudas János 2007. Delfi örökösei. Önismereti csoportok – elmélet, módszer, gyakorlat. Lélekben Otthon Kiadó, Budapest.
  • Szőke – Milinte Enikő: A kommunikációs kompetencia a 2012-es NAT vitaanyagában. In.: Anyanyelv-pedagógia 2012/2. szám http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=380.
  • NAT 2012 és 2020, kerettantervek 2012, 2020.
  • Szőke – Milinte Enikő 2005. A kommunikációs kompetencia fejlesztése. Az általános kommunikációs készségek fejlesztésének elmélete és gyakorlata. PPKE –BTK, Piliscsaba.

 

Az érdemjegy kialakításának módja:

 

Az érdemjegy meghatározására vonatkozó értékelési rend a következő. A gyakorlati jegy kiszámítása a félév során szerzett részjegyek átlaga alapján történik egyszerű kerekítéssel. (5 tizedre végződő átlag esetén a jegyek súlyozása az oktató mérlegelése alapján történik.) Ha a félévi részjegyek közül bármelyik elégtelen, akkor a gyakorlati jegy is elégtelen. Javításra a TVSZ 13.§ alapján kerül sor.

 

Karafa Sándor

Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet

Nyíregyháza, 2024. 02. 27.