Modern magyar irodalom II. PMA1503

Az előadások tematikája

 

1. Az irodalom terei a második világháború után. Megtört és folytatódó pályák. Műhelyek. A „hároméves irodalom”. 1948, 1953, 1956, 1963, 1968, 1989. Történelmi és társadalmi háttér

Kulcsszavak, kifejezések: folyóiratkultúra; új identitások; marxista kultúrpolitika; íróperek; a "négyágú síp"

 

2. Törés és folytatólagosság a népi irodalomban: Németh László és Illyés Gyula

Kulcsszavak, kifejezések: népi mozgalom, realizmus, társadalmi tabló, gondolati líra, közösségi reprezentáció

 

3. A formakultúra újításai Weöres Sándor költészetében

Kulcsszavak, kifejezések: hangok, maszkok, perszónák; szereplíra; játék és folklór, „TTT”

 

4. Próza a modernitás „végvidékein”: Ottlik Géza: Iskola a határon

Kulcsszavak, kifejezések: életrajz és fikció; az „elbeszélés nehézségei”; mnemotechnika

 

5. A létbe vetettség költője, Pilinszky János

Kulcsszavak, kifejezések: nyelvkritikai attitűd, kérügmatikusság, a létbe vetett ember

 

6. Realizmus a magyar prózában: Fejes Endre, az „Emberavatás” nemzedéke

Kulcsszavak, kifejezések: „Emberavatás”; tündéri realizmus; dokumentativitás; valóságanalógia

 

7. A népi szürrealizmus Juhász Ferenc és Nagy László költészetében

Kulcsszavak, kifejezések: hosszúvers; népi szürrealizmus; sorok közé rejtett direkt üzenet

 

8. Nemes Nagy Ágnes és az „újholdas” esztétika

Kulcsszavak, kifejezések: tárggyá válás; a „hegyi költő”; nőként írni és olvasni

 

9. A „kis prózafordulat” a hatvanas évek végi regionális kánonban: az abszurd

Kulcsszavak, kifejezések: abszurd irodalom, regionális kánon; népszolgálat; transzavantgárd; Forrás-nemzedékek

 

10. A hagyomány megújítása és megtörése: Kányádi Sándor és Szilágyi Domokos

Kulcsszavak, kifejezések: regionális kánon; népszolgálat; transzavantgárd; Forrás-nemzedékek

 

11. A hetvenes évek prózája: Szilágyi István: Kő hull apadó kútba; Gion Nándor: Latroknak is játszott

Kulcsszavak, kifejezések: regionális kánon; lélektani próza; mágikus realizmus

 

12. Történelem, dokumentum, fikció a sorselbeszélésekben: Kertész Imre: Sorstalanság

Kulcsszavak, kifejezések: hagyomány-hagyománytörés; traumatörténet; esztétika és történelem

 

13. A prózafordulat Mészöly Miklóstól Esterházy Péterig

Kulcsszavak, kifejezések: szinkretikus elbeszélés, történetnélküliség, szövegirodalom, irónia, posztmodern.

 

14. A posztmodern szemléletváltás lírája: Tandori Dezső, Petri György, Oravecz Imre.

Kulcsszavak, kifejezések: jelnyelv; depoetizálás; radikalitás, nyelvkritika

 

KÖTELEZŐ OLVASMÁNYOK

 

  1. Hajnóczy Péter: A halál kilovagolt Perzsiából
  2. Kertész Imre: Sorstalanság
  3. Németh László: Iszony
  4. Ottlik Géza: Iskola a határon
  5. Szilágyi István: Kő hull apadó kútba

+5 egyéni kötelező olvasmány az első órán megbeszéltek szerint.

 

 

SZEMINÁRIUMI TEMATIKA

A választható témakörök:

1. A kisebbségi léthelyzet és az egyén bizonytalansága Szilágyi Domokos költészetében (Ius Primae Noctis; Utóhang)

Bibliográfia:

Balázs Imre József. „Szilágyi Domokos művei az avantgárd és neoavantgárd kontextusában”. In: „Határincidens”: tanulmányok Szilágyi Domokosról. szerk. Palkó Gábor. 23-44. Budapest: PIM, 2015. https://library.hungaricana.hu/hu/view/ORSZ_PIMU_025/?pg=24&layout=s

Bertha Zoltán. „Minden véges megalkuvás: Szilágyi Domokos költészetéről”. Alföld 32. 7.sz. (1981), 66-73.

Cs. Gyímesi Éva. Álom és értelem: Szilágyi Domokos lírai értelmezése. Bukarest: Kriterion, 1990.

 

2. Alakok, alakzatok és formák Weöres Sándor költészetében (Fű, fa, füst; Ars poetica; VII. szimfónia)

Bibliográfia:

Ács Pál. „Két világ határán: az utolsó fordulat előzményei Weöres Sándor költészetében”. In: A magyar irodalom történetei III. Szerk. Szegedy-Maszák Mihály, Veres András, 614-633. Bp.: Gondolat, 2007.

Erdődy Edit. „Hároméves irodalom”. In: A magyar irodalom történetei III. Szerk. Szegedy-Maszák Mihály, Veres András, 438-454. Bp.: Gondolat, 2007.

Harmath Artemisz. Szüntelen jóvátétel: Újraolvasni Weörest. Bp.: Helikon, 2013.

Komáromi Gabriella – Rigó Béla. „Szövegek metamorfózisa és vándorlása a gyermekirodalomban”. In: A magyar irodalom történetei III., szerk. Szegedy-Maszák Mihály, Veres András, 463-477. Bp.: Gondolat, 2007.

 

3. Népi szürrealizmus Juhász Ferenc hosszúverseiben (A szarvassá változott fiú kiáltozása a titkok kapujából)

Bibliográfia:

Tolcsvai Nagy Gábor. „Szembesülés a naiv költői világépítés határaival”. In A magyar irodalom történetei III. Szerk. Szegedy-Maszák Mihály, Veres András, 454-463. Bp.: Gondolat, 2007.

Vasy Géza. Szarvas-ének. Közelítések Juhász Ferenc életművéhez. Bp.: Széphalom, 2003.

 

4. Nagy László mitologikus költészete (Ki viszi át, Versben bujdosó)

Bibliográfia:

Jánosi Zoltán. Nagy László mitologikus költői világa. Miskolc: Felsőmagyarország, 1996.

Tolcsvai Nagy Gábor. „Szembesülés a naiv költői világépítés határaival”. In A magyar irodalom történetei III. Szerk. Szegedy-Maszák Mihály, Veres András, 454-463. Bp.: Gondolat, 2007.

 

5. Nemes Nagy Ágnes lírai érzékenységének változatai (Fák, Között, Szobrok)

Bibliográfia:

Erdődy Edit. „Hároméves irodalom” In A magyar irodalom történetei III. Szerk. Szegedy-Maszák Mihály, Veres András. 438-454. Bp.: Gondolat, 2007.

Hernádi Mária. Egy találkozás története. Szeged: SZTE, 2005.

Schein Gábor. Nemes Nagy Ágnes költészete. Bp.: Belvárosi Kiadó, 1995.

Schein Gábor. Poétikai kísérlet az Újhold költészetében. Bp.: Universitas, 1998.

Z. Urbán Péter. Az önreflexió mintázatai Nemes Nagy Ágnes költészetében. Bp.: Ráció, 2015

 

6. A hatalom és az egyén viszonyának artikulációja Bodor Ádám elbeszéléseiben (A részleg, Az Eufrátesz Babilonnál) MÁTÉ

Bibliográfia

Balassa Péter. „Bodor Ádám novelláiról”. In Tapasztalatcsere. Szerk. Scheibner Tamás, Vaderna Gábor, 12-15. Bp., L’Harmattan, 2005.

Benyovszky Krisztián. „A végtelen novella poétikája”. Kalligram 9., 10. sz. (2000), 65-73.

Bertha Zoltán. „Bodor Ádám novellaművészete”. In. B.Z., A szellem jelzőfényei. 143-160. Budapest: Magvető, 1988.

Pozsvai Györgyi. Bodor Ádám. Pozsony: Kalligram, 1998.

 

7. Az új líranyelv keresése Tandori Dezső korai köteteiben (Hommage; Tájkép két figurával)

Bibliográfia:

Bedecs László. Beszélni nehéz. Bp.: Kijárat, 2006

Dánél Mónika – Müllner András. „Nyelvek karnevalizációja a neoavantgárd művészetbenIn. A magyar irodalom történetei III.. Szerk. Szegedy-Maszák Mihály, Veres András, 549-564. Bp.: Gondolat, 2007.

Kálmán C. György. „A részek győzelme a józan egész fölött”. In A magyar irodalom történetei III. Szerk. Szegedy-Maszák Mihály, Veres András, 661-672. Bp.: Gondolat, 2007.

 

8. Politika és irodalom Petri György költészetében (A napsütötte sáv)

Bibliográfia

Horváth Kornélia. Petri György költői nyelvéről: poétikai monográfia. Budapest: Ráció, 2012.

Horváth Kornélia. Petri György költészete verselméleti és líratörténeti megközelítésben. Budapest: Gondolat, 2017

Keresztury Tibor. Petri György. Pozsony: Kalligram, 1998.

 

9. Mészöly Miklós novelláinak csendpoétikája (Anno, Szárnyas lovak)

Bibliográfia:

Garami András. „Nemzedéki kérdések a „prózafordulat” idején: Mészöly, Ottlik – Esterházy, Lengyel, Nádas”. In Nemzedéki narratívák a kultúratudományokban, szerk. Garami András, Mekis D. János, Németh Ákos, 181-195. Bp.: Kijárat, 2012.

Odorics Ferenc. „Az értelemadás kegyelme”. In A magyar irodalom történetei III. Szerk. Szegedy-Maszák Mihály, Veres András, 495-507. Bp., Gondolat, 2007.

Szirák Péter. „A prózafordulat »előtörténete«: A parabolától a szövegszerűségig. A Mészöly-hagyomány” =. Sz.P. Folytonosság és változás. A nyolcvanas évek magyar elbeszélő prózája, 10-33. Debrecen: Csokonai, 1998.

Thomka Beáta. Mészöly Miklós. Pozsony: Kalligram, 1995.

Thomka Beáta. „A kívülvaló ember”. In A magyar irodalom történetei III. Szerk. Szegedy-Maszák Mihály, Veres András, 573-583. Bp., Gondolat, 2007.

 

10. A szürrealizmus és a realizmus egymásra íródása Hajnóczy Péter elbeszéléseiben (Az alkoholista, M., A fűtő, A véradó)

Bibliográfia:

Balassa Péter. „Hajnóczy Péter: A fűtő”. In: B.P. Átkelés, 185-188. Budapest: Balassi, 2009.

Németh Marcell. Hajnóczy Péter. Pozsony: Kalligram, 1999.

Reményi József Tamás. „Egy szerep keres egy szerzőt : Hajnóczy Péter portréjához”. Alföld 44., 5. sz. (1993), 47-53.

 

11. Az erőszak történetei: Mózes Attila elbeszéléseiben (Csurdé-tó, Történet falkányi kutyával (az Átmenetek kötetből), Üvegcsendélet)

Bibliográfia:

Aczél Ákos. „Egy pohár vigyor”. Jelenkor, 40., 7-8.sz. (1997),798.

Antal Balázs. Mózes Attila novellisztikája. Helikon, 2019/11 (június 10.), https://www.helikon.ro/mozes-attila-novellisztikaja/

Cs. Gyimesi Éva. „Paradoxonok zsarnoksága”. Életünk 24., 9-10.sz. (1986), 945-947.

Egyed Péter. „Mózes Attila: Fejezetek nehéz emberek életéből”. In E.P. Irodalmi Rosta: Kritikák, esszék, tanulmányok, 160-169. Kolozsvár: Polis, 2014.

Füzi László. „Három erdélyi prózakötetről”. Tiszatáj 38., 3. sz. (1984),78-81.

 

12. A korai Nádas-novellák hagyománytörései (Leírás, Élveboncolás)

Bibliográfia:

Balassa Péter szerk. Dyptichon. Elemzések Esterházy Péter és Nádas Péter műveiről. Budapest: JAK-Magvető, 1988.

Balassa Péter. Nádas Péter. Pozsony: Kalligram, 1997.

Bazsányi Sándor. Nádas Péter. Budapest: Jelenkor, 2018, 31-57, 89-117.

Grendel Lajos. „Magyar líra és épika a 20. században: A prózai fordulat regényei”. Irodalmi Szemle 52., 9.sz. (2009), 51-57.

13. Nagy Gáspár, a lázadó költő (Öröknyár. Elmúltam 9 éves; A fiú naplójából)

Bibiliográfia:

Ekler Andrea. „Nagy Gáspár szabadságfogalmáról”. Kortárs, 2012/9., 73-75.

Görömbei András. Nagy Gáspár. Pozsony: Kalliogram, 2004.

Görömbei András. „Nagy Gáspár: Öröknyár. Elmúltam 9 éves”. Magyartanítás, 2007/2., 15-19.

 

14. A modern és a posztmodern határhelyzete Baka István lírájában (Zrínyi, Sztyepan Pehotnij testamentuma

Bibliográfia:

Borsodi L. László. Maszk és szerepjáték: Baka István költészetei. Budapest: Kalligram, 2017.

Nagy Gábor. „legyek versedben asszonánc”. Debrecen: Kossuth Egyetemi Kiadó, 2001.

 

 

Követelmények:

– hiányzás a TVSz szerint.

– a szemináruum jegye a következőkből áll össze:

          1. beadandó dolgozat a választott témából 20.000 leütésben

          2. az órai munkából

          3. a félév végén a szemináriumon megírt beszámolóból

– A 2. pont esetében három elégtelen – elégtelen gyakorlati jegyet jelent. Ebbe a hiányzások beleszámítanak.

– a részjegyek közül bármelyik elégtelen volta elégtelen gyakorlati jegyet von maga után.

 

A szemniárium sikeres teljesítése előfeltétele a vizsgárabocsátásnak!

 

Dr. Antal Balázs

Nyíregyháza, 2025.02.10.