Szakmódszertan 2. OMAO8002L

Tantárgyi tematika és félévi követelményrendszer

Féléves tematika:

 

Irodalom: 

  • A tantárgy bemutatása, a kapcsolódó követelmények ismertetése
  • A középiskolai magyar nyelvi tankönyvek szerkezeti felépítése
  • Kooperatív tanítási munkaformák az irodalomórán
  • A gamification lehetőségei az irodalomtanításban

 Anyanyelv:

  • A tantárgy bemutatása, a kapcsolódó követelmények ismertetése
  • A középiskolai magyar nyelvi tankönyvek szerkezeti felépítése
  • A középiskolai kimeneti követelmények: kompetenciamérés, érettségi
  • Szövegértést és szövegalkotást segítő jó gyakorlatok

 A foglalkozásokon történő részvétel:

A gyakorlati foglalkozásokon a részvétel kötelező. A félévi hiányzás megengedhető mértéke részidős képzésben a tantárgy konzultációs óraszámának egyharmada. Ennek túllépése esetén a félév nem értékelhető (TVSz 8.§ 1.).

 Félévi követelmény: gyakorlati jegy

A hallgatók az irodalomtanítás módszertana rész teljesítéséhez egy részletes óratervezetet dolgoznak ki egy szabadon választott középiskolai irodalomórára. Az óratervek a kontaktórán előre meghatározott tematika és évfolyam szerint kerülnek kidolgozásra. (A kidolgozott tervezet tartalmazza a pedagógus kérdéseit, instrukcióit, a feladatokat és a feladatok megoldásait, a gyermekek várható válaszait, a tábla képét és egyéb mellékleteket is.) Az óra megtervezésénél a hallgatók törekszenek rá, hogy együttműködésre épülő és/vagy digitálisan is megoldható problémák köré épüljön az általuk előkészített óra. 

Az értékelés módja, ütemezése:

A gyakorlati jegy megszerzésének feltétele: aktív részvétel a szemináriumokon, megfelelő minőségű dolgozat és óraterv készítése a szemináriumon előre megadott szempontok szerint mind irodalomból, mind anyanyelv-pedagógiából.

 

Az érdemjegy kialakításának módja:

 A gyakorlati jegy feltétele az órai részvétel, illetve az aktív órai munka. A dolgozatok határidőre történő megküldése, a szerkezeti, formai és minőségi jegyek szem előtt tartása szintén alapfeltétele a jegy megszerzésének. Az érdemjegy meghatározására vonatkozó értékelési rend a következő. A gyakorlati jegy kiszámítása a félév során szerzett részjegyek átlaga alapján történik egyszerű kerekítéssel. (5 tizedre végződő átlag esetén a jegyek súlyozása az oktató mérlegelése alapján történik.) Ha a félévi részjegyek közül bármelyik elégtelen, azaz nem javította a hallgató, akkor a gyakorlati jegy is elégtelen. Javításra a TVSZ 13.§ alapján kerül sor.

 

 Ajánlott irodalom:

Kagan, Sprencer: Kooperatív tanulás. Budapest: Ökonet Kiadó, 2000

Arató Ferenc – Varga Aranka: Együtt-tanulók kézikönyve. Bevezetés a kooperatív tanulásszervezés rejtelmeibe. Szeged, 2012

https://m.mozaik.info.hu/Homepage/pdf/preview/MS-9317.pdf

Paul Ginnis: Tanítási és tanulási receptkönyv. Az izgalmas és élvezetes tanulás eszközei. Alexandra, Budapest, 2007

Kereszty, Zs. és Lányi, M. Könyv a differenciálásról. Máshonnan-máshogyan-együtt. Budapest: Műszaki Könyvkiadó, 2017

M. Nádasi, M. (2003). Az oktatásszervezési módjai és munkaformái. In: Falus, I. (Szerk.), Didaktika, (pp. 253-272) Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Karafa Sándor

Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet

B/108 karafa.sandor@nye.hu

Nyíregyháza, 2024. 09. 15.