Tantárgyi tematika és félévi követelményrendszer
Féléves tematika:
1. hét: A tantárgy tematikájának, szakirodalmának és követelményeinek ismertetése. Helyesírási gyakorlatok. A tollbamondás menete és értékelése.
2. hét: Az anyanyelv-pedagógia fogalma, tárgya, módszerei, helye a tudományok rendszerében. A magyar anyanyelvi nevelés történetének vázlata
3. hét: Az anyanyelvi és az irodalmi nevelés a Nemzeti Alaptantervben. A kulcskompetenciák – a kompetenciafejlesztés lehetőségei a magyartanításban
4. hét: Az anyanyelvi és az irodalmi nevelés a kerettantervben.
5. hét: A magyartanítás cél- és feladatrendszere a gyakorlatban
6. hét: Tantárgy-pedagógiai alapelvek. Az anyanyelvi és az irodalom órák fő típusai
7. hét: Zárthelyi dolgozat írása
8. hét: A tanuláselméletek relevanciája a magyartanításban
9. hét: Tanítási stratégiák és módszerek használata a magyartanításban I.
10. hét: Tanítási stratégiák és módszerek használata a magyartanításban II. A tanulás általános kerete az RJR-modell
11. hét: A konstruktív pedagógiai szemlélet és az (irodalom)tanár szerepének újraértelmezése
12. hét: Az (irodalom)olvasási stratégiák
13. hét: A befogadóközpontú irodalomtanítás szerepe az olvasóvá nevelésben
14. hét: Zárthelyi dolgozat írása
15. hét: A félévi munka értékelése
A foglalkozásokon történő részvétel:
Az előadások a képzés szerves részét képezik, így az Intézmény a hallgatóktól elvárja a részvételt az előadásokon. A gyakorlati foglalkozásokon, összefüggő gyakorlatokon a részvétel kötelező. A félévi hiányzás megengedhető mértéke teljes idejű képzésben a tantárgy heti kontakt óraszámának egyharmada, részidős képzésben tantárgyanként a kontakt óraszám egyharmada. Ennek túllépése esetén a félév nem értékelhető (TVSz 8.§ 1.).
Félévi követelmény: gyakorlati jegy
Az értékelés módja, ütemezése:
A gyakorlati jegy megszerzésének feltétele: aktív részvétel a szemináriumokon, eredményes zárthelyi dolgozatok írása. Az eredményes dolgozat megírásához szükségesek: a szemináriumon korábban megbeszélt témák és a következő szövegek (tanulmányok, jegyzetrészek) ismerete:
A félévközi ellenőrzések követelményei:
- Arató László: A tananyagkiválasztás és -elrendezés néhány lehetséges modellje. In: Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Krónika Nova Kiadó, 2006. 113–123. oldal.
- Gordon Győri János: Nemzetközi tendenciák az irodalomtanításban. In: Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Krónika Nova Kiadó, 2006. 100–112. oldal.
- Adamikné Jászó Anna 2001. Anyanyelvi nevelés az ábécétől az érettségiig. Trezor Kiadó. 16–21.;
- Bozsik Gabriella–Dobóné Berencsi Margit–Zimányi Árpád 2003. Anyanyelvi tantárgy-pedagógiánk vázlata. Eger: Líceum Kiadó. 7–17.; az Anyanyelv-pedagógia és Magyartanítás c. folyóiratok szemináriumon feldolgozott cikkei.
- Falus Iván 2003: Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_519_42498_2/index.html
- Józsa Krisztián – Fiala Szilvia – Józsa Gabriella: A klasszikus és a kortárs szövegek feldolgozásának hatása az olvasás affektív tényezőire. In: Anyanyelv-pedagógia X. évfolyam, 2017/1.
- Kovács Szilvia: Konstruktív pedagógia és kooperatív tanulás In: Az irodalomtanítás új útjain: Módszertani kézikönyv, Debreceni Egyetemi Kiadó, 2015. 9–70.
- Szőke – Milinte Enikő: A kommunikációs kompetencia a 2012-es NAT vitaanyagában. In.: Anyanyelv-pedagógia 2012/2. szám http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=380, NAT 2012, kerettantervek http://ofi.hu/letoltheto-tanmenetek-segedletek,
Az érdemjegy kialakításának módja:
A gyakorlati jegy feltétele az órai részvétel, illetve az aktív órai munka. Az érdemjegy meghatározására vonatkozó értékelési rend a következő. A gyakorlati jegy kiszámítása a félév során szerzett részjegyek, azaz ZH jegyek átlaga alapján történik egyszerű kerekítéssel. (5 tizedre végződő átlag esetén a jegyek súlyozása az oktató mérlegelése alapján történik.) Ha a félévi részjegyek közül bármelyik elégtelen, azaz nem javította a hallgató, akkor a gyakorlati jegy is elégtelen. Javításra a TVSZ 13.§ alapján kerül sor.
Karafa Sándor
Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet
B/108 karafa.sandor@nye.hu
Nyíregyháza, 2024. 02. 27.